Wednesday, May 6, 2009

MAKE OVER...UNTUK JADI KHALIFAH ALLAH !!.

Salam,

Pengalaman berpindah rumah sebanyak 3 kali membuatkan ku rasa sedikit serik untuk berpindah sekali lagi apatah lagi menguruskan segala yang berkaitan dengannya.Dengan jadual aktivitiku yang agak padat dalam NGO JIM sebagai KW Negeri sememangnya mengambil masaku yang agak banyak.Aku benar-benar tidak sempat untuk berbuat apa-apa....

Jadual aktiviti yang padat termasuk mesyuarat-mesyuarat yang aku hadiri saban minggu membuatkan ku tidak sempat membuat persediaan untuk berpindah.Alhamdulillah,suamiku memahami tentang kesibukanku malahan suamiku juga sangat sibuk dengan urusan kerjanya yang tidak pernah selesai.Boleh dikatakan setiap hujung minggu ada sahaja kerja-kerja yang memerlukan suamiku masuk ke tempat kerjanya.Melihat kepada kesibukan masing-masing,akhirnya kami memutuskan untuk mendapatkan khidmat bantuan syarikat SIE Logistik Company, syarikat yang menguruskan pembungkusan barangan termasuk rumah .....untuk kami berpindah kali ini. Keputusan yang dibuat ini benar-benar membantu! Urusan bungkus membungkus yang sepatutnya memakan masa sebulan...dapat diselesaikan dalam masa 1 hari....What's Amazing!! Aku benar-benar lega....semuanya dengan bantuan dan izin dari Allah swt.Bagiku,bantuan yang aku perolehi ini sangat memudahkan urusan ku dan sangat-sangat ku syukuri.Alhamduillah!!


Perpindahan ku telah diketahui oleh akhawat di N9.Kedatangan ku di nanti.Kunjungan KW N9,Ukhti Minah Ahmad dan kaunselor SMTTJ,Pn Anna Diana ,ke rumahku sebaik saja aku berpindah membuatkan ku rasa ...Aku Bersyukur Ya Allah !Aku mempunyai sahabat di sini..! Bila berpindah...perkara penting yang memberi kekuatan kepada ku ialah mempunyai sahabat...kerana sahabat ini lah yang akan menggantikan saudara-maraku yang jauh ......Adakalanya peranan sahabat jauh lebih baik dari saudara sendiri.

Sememangnya aku mengenali KW N9 sebelum ini tetapi belum mengenalinya secara rapat.

Dalam perbualan kami,aku menyatakan hasrat untuk menubuhkan JIM Daerah di Port Dickson suatu hari nanti dan impian ku itu bukanlah sesuatu yang mudah kerana untuk menubuhkan JIM daerah memerlukan keahlian yang ramai dan mencukupi...Ia juga memerlukan masa yang panjang,keazaman dan kehendak yang tinggi untuk mendapatkannya

Ukhti Minah memberitahuku bahawa ada beberapa orang staff Shell di Port Dickson dan seorang ahli JIM yang tinggal di kawasan perumahan yang sama dengan ku,yang membolehkanku memulakan Usrah ku bila-bila masa saja...

Memandangkan aku baru berpindah,aku mohon supaya diberikan sedikit masa sebelum membawa Usrah ,untuk aku menguruskan rumah yang bersepah dan dipenuhi kotak-kotak yang jika dipandang, tak ubah seperti "Tongkang Pecah" di tengah lautan.....memang menakutkan dan memeningkan kepala siapa saja yang melihatnya!

Alhamdulillah,dalam tempoh sebulan selepas berpindah,kotak-kotak yang memenuhi ruangan rumah telah dibuka ,isinya telah disusun dan yang mana belum ada keperluan untuk menggunakannya ,disimpan didalam stor-stor.Dengan bantuan 2 orang pembantu rumah yang datang setiap hujung minggu,memudahlan lagi kerja-kerja unpack ini.....

Kini aku sudah boleh meneruskan urusan membawa Usrah,tugasan mulia ini,... kata hati kecilku.
Alhamdulillah,bermula tarikh 9 april...usrah pertama yang ku bawa berlangsung dengan hanya 3 orang ahli usrah...bagus untuk satu permulaan.Alhamdulillah...kini Usrah telah pun berjalan sebanyak 5 kali dan hampir setiap minggu kami adakan pertemuan ini dan ahli usrah juga semakin bertambah.Aku amat mengagumi ahli usrah ku yang sangat komited dan mempunyai keinginan yang tinggi untuk mendapatkan ilmu ,mengubah dan memperbaiki diri....setelah 5 minggu berusrah,aku telah nampak perubahan yang ketara melalui penampilan dan tindakan.Alhamdulillah...semuanya dengan izin Allah.

Penekanan yang ku beri setiap kali usrah.....

"Ilmu yang kita perolehi pada hari ini,kita perlu amalkan...jangan tangguh-tangguh,kerana kebaikan itu perlu dilakukan dengan kadar segera!Jika kita ingin menjadi Khalifah Allah sesuai dengan 'TITLE /GELARAN " yang Allah berikan kepada setiap MUSLIM....maka kita perlu MAKE OVER...buang semua akhlaq yang buruk dan gantikan dengan akhlaq yang baik...barulah sesuai dengan gelaran yang Allah kurniakan kepada kita...dan jangan lupa...Khalifah Allah itu hanya diberikan kepada hamba-hambanya yang melakukan Amar Makruf dan Nahi Mungkar...jika tidak...tidak layaklah kita mendapat gelaran yang mulia itu".....aku sangat-sangat mengharapkan supaya Allah membari kefahaman terhadap semua ahli Usrahku dan semua mad'u yang ku hampiri......."

Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengubah sesuatu....dengan hanya kalimat "Kun fa ya Kun"...Kepada Allah sahajalah aku berserah dan bertawakal untuk memberikan hasil yang terbaik kepada usaha-usahaku.Moga -moga keikhlasan dalam beramal membuahkan hasil yang manis......Amin Ya rabbal A'lamin.

Anita/Umi Nita

1 comments:

Umi Kalthum Ngah on August 24, 2009 at 10:29 PM said...

Dear Nita,

Assalamualaikum warahmatullah,

Selamat menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan yang penuh barakah ini...

Wasalam

~Kak Umi~

PS. Nita, tinggalkan jejak di blog kak umi (masuk dalam bahagian komen di entri, supaya kekal di situ, kalau tinggal jejak di chatbox, beberapa lama, ia akan hilang ditelan mesej baru) dengan juga meng'higlight'kan link ke blog anita pada nama nita tu..mudah sikit sekiranya ada orang mahu bloghopping ke blog nita dari blog kak umi tu...okay?

 

"Setiap Hari Adalah Pelajaran" Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template