Wednesday, December 16, 2009

Indahnya Ukhuwwah Fillah.....

Salam,

Saat perpindahan semakin hampir terasa.Hanya menghitung hari demi hari. Satu,dua,tiga.....ahh...9 hari sahaja lagi.Begitu cepat masa berlalu dan semakin cepat pula masa berpindah menghampiriku.Kalendar yang ku lihat setiap hari,ku selak dan menghitung harinya...

Oh, rupanya aku tidak boleh bermimpi lagi.Makin ku lihat,semakin kebenaran itu menjengukku.Aku tahu semua ini adalah realiti dan bukan fantasi.

Packer telah dapat dihubungi...katanya mereka akan datang membuat kerja-kerja pembungkusan dan pembalutan 2 hari sebelum kami berpindah.Alhamdulillah,separuh dari tenaga ku dapat ku simpan untuk kerja-kerja menyusun barangan di rumah baruku pula(rumah lama era 70an,fikirku..)

Seminggu yang lepas, beberapa orang rakan ku ingin menziarahi rumahku,tetapi disebabkan aku sedang berprogram ,maka tidak dapatlah mereka menziarahiku .2 hari lepas pula,seorang anak Usrahku ,Huda bersama rakannya Shuhada datang menziarahiku.Katanya nak jumpa juga sebelum Umi berpindah kerana dia akan bercuti panjang dan hanya akan kembali ke Politeknik PD pada 13 Januari nanti.Alahai,memang sangat terasa ulkhuwwah fillah ini.Terasa bagaikan aku akan berpergian jauh, tidak dapat berjumpa lagi.Bagaikan aku akan meninggalkan anakku dalam jangkamasa yang lama.Kesedihan sudah menguasai diriku...

Pagi ini,aku menerima satu panggilan telefon dari seorang lagi anak Usrahku,Dila.Kata..."Kak Nita,esok ada kat rumah tak? Ada,jawabku..."Tak ada lah.....,ahli kumpulan Usrah kita nak buat farewell untuk akak.Jemput semua anak-anak sekali,dan lepas tu ahli Usrah minta akak buat usrah terakhir dengan akak..." sambung Dila lagi."Buat susah je nak buat farewell untuk akak."kataku. Lagi kesedihan menjerut jiwa...bila mereka meminta aku jalankan juga usrah terakhir untuk mereka.Untuk semua ,...demi mahabbah dan kasih sayang ini,insyaallah akan ku penuhi juga.(air mataku mengalir lagi tanpa hentinya...untuk ke sekian kalinya..!!)

Aku memabayangkan kesemua yang ku sayang,walaupun perhubungan dan perjumpaan yang singkat masanya...terpaksa ku tinggalkan tanpa kesediaanku.Mad'u yang sangat baik akhlaq keislamannya dan semangat persaudaraan Islamnya ,memberi aku keselesaan berada di Port Dickson ini.

Aku hanya mampu meninggalkan kenangan manis untuk mereka....berusaha menyantuni mereka sebaik mungkin.Menghormati mereka sebagai saudara Islamku..yang lebih tua ku santuni sebagai ibu mahupun kakak-kakakku.Yang lebih muda,ku sayangi sebagaimana adik-adikku.Oh,manisnya hubungan ini jika semuanya saling hormat menghormati...

Ku berdoa,biarlah hubungan ini kekal manis untuk sepanjang hidupku..Biar ramai sahabat,jangan ada walau seorang musuh !

Ku sayangkan Ukhuwwah Fillah ini.....

"Ya Allah,ya Tuhanku.Engkau Maha Tahu akan kasihku terhadap semua sahabatku.Peliharalah mereka,Kasihilah mereka,tunjukkilah mereka ke jalan yang baik lagi benar.Jadikanlah mereka penyokong dan penegak AgamaMu.Mudahkan juga urusan mereka sebagaimana Kau mudahkan urusanku" Amin, ya rabbal'alamin.


Umi Nita.

2 comments:

cahayapetunjuk on December 17, 2009 at 1:38 AM said...

salam..umi..alhamdulillah saya dah selamat sampai kat kampung..erm sedih pula baca posting umi kali ni..terasa betul akan kehilangan..belinangan pula air mata ni..aiceh..heheh..

Umi Nita said...

wslm...Huda, kita kena yakin yang kita pasti akan bertemu lagi..dan pertemuan akan datang pasti akan lebih manis kerana ada kerinduan dan kasih sayang kerana Allah.

Umi

 

"Setiap Hari Adalah Pelajaran" Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template