Thursday, June 3, 2010

Hidup biarlah seperti sebutir benih jagung ....

Salam,

Alhamdulillah, dah lama tak menulis...rindu pula rasanya. Sejak berpindah, terpaksa menyesuaikan diri dengan tempat baru tetapi "lama".... kekadang memberi satu cabaran kepada ku untuk menelusuri jalan ini.

Setelah 6 bulan berada di sini...dengan memegang tanggungjawab yang diberi, sememangnya memerlukan kekuatan diri untuk terus mampu memikul amanah ini..aku memohon bantuanMu ya Allah. Mudahkanlah urusan ku sebagai da'i di jalanMu.

Dilantik menjadi Ketua Wanita IKRAM Dungun dan Pengerusi Pelitawanis TNB Cawangan Paka dalam masa yang sama ...memang memberi cabaran untuk ku menguruskan masa yang cuma 24 jam sehari semalam.Kedua2nya memerlukan perhatian yang tidak kurang sama banyaknya..

Buat masa sekarang, aku banyak memainkan peranan dalam Pelitawanis memandangkan banyak aktiviti yang dirancang oleh Ajk mahupun persatuan-persatuan lain dalam TNB sendiri.Masing -masing mahukan program berbentuk kerjasama hingga agak semput juga aku dibuatnya..

Tapi alhamdulillah, inilah yang telah ditentukan Allah dan jalan amal yang telah dilorongkan oleh ALlah swt. Satu jalan amal dalam masyarakat supaya dakwah yang dibawa oleh Rasulullah dapat diperpanjangkan kepada ahli dan masyarakat.

Beberapa aktiviti yaang akan berlangsung di masa yg terdekat ini ialah..Pertandingan Nasyid Pelitawanis peringkat Kebangsaan (2 minggu lagi), Mahligai Kasih(7 minggu lg) dan Karnival Sukan Keluarga (8 minggu lagi). Memang mengujakan tapi memerlukan katahanan badan dan kudrat yang banyak untuk memastikan semuanya dapat berjalan dengan baik.

Sempat juga mengikuti beberapa program Yaasin Pelitawanis dan berpeluang juga menyampaikan Tazkirah pendek selama 30 minit dengan bantuan LCD dan power point agar penyampaian dapat disampaikan dengan lebih berkesan. Alhamdulillah, ahli- ahli rasa terkesan dan meminta supaya diperpanjangkan lagi penyampaian di masa yang lain. Moga ruang dakwah dan ukhuwwah terjalin di antara aku dan ahli -ahli yang baru dikenali memandangkan aku sebagai Pengerusi baru Pelitawanis di sini..

Untuk IKRAM Dungun....akan ku lakarkan sejarah yang baru bermula ini dengan petunjuk dan izinMu , ya Allah.

Untuk JKPR...akan ku bantu dan teruskan tugasanku sebagai motivator yang ter"hold" sejak beberapa ketika memandangkan masalah kesihatan (batuk) yang mengehad keupayaanku untuk berbicara...

Projek peribadi bersama team MUB...akan kita popularkan program yang sungguh bermakna ini.Harapanku juga, buku MUB..penulisan bersamaku dengan Pak Lang(Mokri) dapat direalisasikan dalam masa terdekat ini. Amin.


Moga Islam terus subur...
Moga sebutir benih jagung melahirkan beribu-ribu jagung yang menjadi penggerak dakwah di muka bumi ini. Amin.

Umi Nita

0 comments:

 

"Setiap Hari Adalah Pelajaran" Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template